Classé dans : Exploitation minière

Sayona acquiert le projet Moblan et donne un élan à l'industrie du lithium au Québec

La version originale, en anglais, du communiqué prime [Sayona Acquiring Moblan Project In Boost For Québec Lithium Base]

Faits saillants

QUÉBEC, le 29 sept. 2021 /CNW Telbec/ - Le producteur émergent de lithium Sayona Mining Limited (ASX: SYA) (OTCQB: SYAXF) a franchi une nouvelle étape importante dans le développement du secteur du lithium québécois, en se portant acquéreur du projet de classe mondiale Moblan Lithium dans la région de la Baie James, dans le Nord du Québec (projet Moblan).

En vertu d'un accord avec Lithium Royalty Corp. (LRC), Sayona acquerra le droit de LRC d'acheter l'intérêt de 60 % dans le projet Moblan (intérêt Moblan) détenu par Guo Ao Lithium Ltd (Guo Ao) et acquerra l'intérêt Moblan de Guo Ao pour une contrepartie de 86,5 millions de dollars américains. SOQUEM Inc, une filiale à part entière d'Investissement Québec et partenaire à 40 % dans le projet, a renoncé à son droit de premier refus dans le cadre de l'acquisition par Sayona de l'intérêt Moblan.

Le chef de la direction de Sayona au Québec, Guy Laliberté, a commenté : « Cette acquisition créera de nouveaux emplois et des investissements au bénéfice de la communauté, alors que nous donnons un élan de plus au développement de l'industrie de l'énergie verte au Québec.

« Nous sommes ravis de prolonger notre relation avec Investissement Québec, qui a investi des milliards de dollars dans des projets de lithium et d'autres ressources à travers le Québec, notamment North American Lithium (NAL), Moblan et Nemaska Lithium.

« La récente hausse des prix du lithium reflète l'importance d'assurer un approvisionnement de qualité et il n'y a pas de meilleur endroit que le Québec pour développer une base de ressources en lithium afin d'approvisionner l'industrie nord-américaine des véhicules électriques et des batteries, qui connaît une croissance rapide. Notre pôle du lithium en Abitibi et le projet Moblan deviendront ensemble des éléments de fierté pour nos communautés. »

Situé à environ 130 km au nord-ouest de Chibougamau, Moblan présente une minéralisation de spodumène à haute teneur, avec une estimation étrangère de ressources minérales de 12,03 Mt @ 1,4 % Li2O (voir le tableau 1 ci-dessous et la mise en garde). Il est situé dans un gisement bien étudié, avec des travaux d'exploration antérieurs comprenant 132 trous de forage au diamant pour plus de 17 559 m, établissant une direction de 1,5 km.

La grande épaisseur de la minéralisation, généralement de 20 à 30 m de large, combinée à un faible pendage de 30 à 35 degrés, donne lieu à une géométrie minière favorable, avec un faible rapport déchets/minerai de 2,9 pour 1.

Sayona a identifié l'opportunité d'une expansion potentielle de la ressource, y compris le suivi du forage géotechnique précédent qui a intersecté jusqu'à 29,1 m de pegmatites contenant du spodumène en dehors de l'enveloppe de la ressource.

Le projet est situé dans une province minière de lithium éprouvée, Eeyou Istchee Baie James, qui abrite des ressources de lithium prouvées de classe mondiale, notamment la mine Whabouchi de Nemaska Lithium. Elle est bien desservie par les principales infrastructures et les transports et a accès à une énergie hydroélectrique à faible coût et respectueuse de l'environnement.

M. Laliberté ajoute: « Moblan est un projet de premier ordre comparable à n'importe quelle mine de lithium en hard rock de la région. Il a un potentiel d'expansion supplémentaire et sera un atout important pour la croissance future de Sayona et du Québec.

« Nous avons exploré les possibilités d'expansion au Québec et ce projet remplit toutes les conditions requises. Il y a ici une énorme opportunité pour Sayona de développer une nouvelle base d'actifs de lithium dans le Nord du Québec, en ajoutant à notre pôle de lithium de l'Abitibi.

« Cela contribuera à notre transformation en un producteur de lithium de premier plan en Amérique du Nord, afin de répondre à la demande croissante de ce métal essentiel pour les batteries. »

Conformément à son engagement en matière de développement durable, Sayona s'engage à établir des voies de communication et de consultation permanentes avec les communautés concernées, y compris les Premières Nations et les autres parties prenantes clés, pour s'assurer qu'elles en retirent le maximum d'avantages.

Conditions de la transaction

La participation de 60 % de Guo Ao dans le projet comprend certains claims miniers, des données et études techniques ainsi que les droits de Guo Ao dans la coentreprise formée avec SOQUEM, le partenaire de Guo Ao à 40 %. Le prix d'achat en contrepartie de la participation de 60 % de Guo Ao est payable par Sayona à la clôture de la transaction, prévue au plus tard le 15 octobre 2021, sous réserve du financement et des autres conditions habituelles.

En contrepartie de la cession par LRC de ses droits d'acquérir l'intérêt Moblan, Sayona a convenu des conditions suivantes avec LRC :

a) en contrepartie d'un paiement de 5 millions de dollars US par LRC, l'octroi par Sayona à LRC d'une redevance sur les revenus dérogatoires bruts (GOR) sur l'intérêt Moblan, calculée comme suit :

b) en contrepartie d'un paiement de 3 millions de dollars US par LRC, Sayona fera transférer à LRC la redevance de 2 % du rendement net de fonderie (NSR) actuellement détenue par Métaux Précieux du Québec inc. sur le projet Tansim ;

c) en contrepartie d'un paiement de 500 000 $ US par LRC, l'octroi par Sayona à LRC d'une redevance de 1,5 % GOR sur la propriété Malina ;

d) Sayona et LRC ont également convenu de conclure un accord d'écoulement en ce qui concerne le projet Moblan aux conditions clés suivantes :

a.

10 % de la participation de Sayona dans le projet Moblan de la production annuelle pour la durée
de vie de la mine ;

b.

rabais de 5 % sur le prix par rapport aux conditions du marché en vigueur ;

e) paiement par Sayona à LRC d'une commission de structuration de 1 million de dollars US à la clôture de l'acquisition des droits de LRC d'acquérir la participation dans Moblan.

Aperçu du projet Moblan

Le projet Moblan recèlent une minéralisation de spodumène à haute teneur qui pénètre une séquence de gabbro dans le terrane de Frotet-Evans. Le lithium a été découvert pour la première fois sur la propriété dans les années 1970, et le premier forage a été réalisé en 2007. Un total de 132 trous de forage au diamant NQ pour un total de 17 559m ont été réalisés à ce jour.

Estimations des ressources et des réserves

En 2019, DRA/Met-Chem a réalisé une étude de faisabilité sur le projet de lithium Moblan pour Guo Ao. Le rapport daté du 24 août 2019 a détaillé une estimation des ressources minérales et une estimation des réserves minérales qui sont rapportées dans le tableau ci-dessous (en anglais seulement) en tant qu'estimations (se référer aux tableaux 1 ci-dessous et au tableau 2 à la fin de ce rapport pour les paramètres de l'étude).

Table 1:  Moblan 2019 Mineral Resources and Reserve Estimate

DRA/Met-Chem 2019 Mineral Resources Estimate (0.3% Li20 cut-off grade)

Million Tonnes

Grades Li20

Fe (%)

Measured

1.59%

0.57%

Indicated

1.27%

0.62%

1.40%

0.60%

Inferred

1.33%

0.67%

Tonnages have been rounded to the nearest 0.1 Mt to reflect their approximate nature.
-Mineral Resources are not Mineral Reserves and do not have demonstrated economic viability. There is no
certainty that all or any part of the Mineral Resources estimated will be converted into Mineral Reserves.
The quantity and grade of reported Inferred resources in this Mineral Resource Estimate are uncertain in
nature and there has been insufficient exploration to define these Inferred resources as Indicated or
Measured, and it is uncertain if further exploration will result in upgrading them to these categories.

DRA/Met-Chem 2019 Reserves Estimate (0.6% Li20 cut-off grade)

Tonnes (t)

Grades Li20

Proven

4,598,000

1.57%

Probable

6,133,000

1.27%

10,731,000

1.40%

Note: Based on a 98% mining recovery; 10% dilution. Stripping ratio of 2.9 to 1.

Cautionary Note: The Mineral Resources and Ore Reserves stated are foreign estimates and are
not reported in accordance with the JORC Code. A competent person has not done sufficient
work to classify the foreign estimates as Mineral Resources or Ore Reserves in accordance with
the JORC Code. It is uncertain that following evaluation and/or further exploration work that
the foreign estimates will be able to be reported as Mineral Resources or Ore Reserves in
accordance with the JORC Code. Please see below for the ASX listing rule Chapter 5 disclosures.

Sayona considère l'acquisition de Moblan comme une transaction importante en raison de la minéralisation à haute teneur connue et de l'opportunité d'expansion de la base de ressources.

Les attributs clés comprennent :

Figure 1 Cross-section 506750E looking west (Groupe CNW/Sayona Mining Limited)

Possibilités d'exploration

Une opportunité significative d'étendre la base de ressources en lithium de Moblan a été identifiée. La minéralisation de la ressource est ouverte à l'est et en profondeur, et la planification du forage de recul et d'extension est en cours.

À la suite du calcul des ressources, 10 trous géotechniques ont été forés en novembre 2018. L'un des trous, GD-18-03, a recoupé 21,9 m de pegmatite à spodumène au nord de la zone de ressources orientale, indiquant un potentiel d'extension de l'étendue des ressources.

Un certain nombre de dykes subparallèles à l'éponte inférieure sont cartographiés en surface au sud immédiat de la ressource et n'ont toujours pas été testés par forage.  De même, à l'est, des pegmatites à spodumène décalées ont donné des teneurs de grades économiques et n'ont pas encore été testées par forage. De même, à l'ouest, une faille a décalé la pegmatite principale sans qu'aucun forage n'ait été effectué pour tester l'extension du décalage.

En outre, Guo Ao a foré le trou de condamnation CD-18-08 afin de stériliser un projet de digue à résidus sur la propriété adjacente ouest. Ce trou a recoupé 26,45 m de minéralisation de spodumène, ce qui indique la forte prospectivité de la zone du projet pour de nouvelles découvertes, même si la pegmatite n'apparaît pas en surface.

La planification du forage d'exploration est en cours et se concentrera sur la recherche d'une minéralisation de pegmatite à haute teneur supplémentaire. Cela comprend des forages d'extension de la zone de ressources ainsi que trois cibles prioritaires dans des corps parallèles au sud, à l'est et à l'ouest de la zone de ressources (voir la figure 2 ci-dessous, en anglais seulement).

Figure 2 Local geology map and mining property boundaries (Groupe CNW/Sayona Mining Limited)

Contexte du projet

La propriété Moblan est située à environ 130 km au nord-ouest de la ville de Chibougamau et à 600 km au nord de Montréal.  L'accès se fait par la route 167 sur la Route du Nord, une route praticable en toutes saisons, puis par des chemins de gravier jusqu'au projet.

Le projet est situé dans l'ouest de la province du Supérieur, dans le segment oriental de la ceinture de roches vertes Frotet-Evans (CVE), qui s'étend sur environ 250 km du lac Mistassini à la rivière Nottaway.

Le principal dyke de pegmatite à spodumène (Main Dyke) présente une orientation est-ouest de 1 500 m de long, un pendage de 35° vers le nord et des largeurs variant entre 20 et 30 m (figures 1 et 2). Le spodumène est généralement présent sous forme de cristaux à grains grossiers, accompagnés de quartz, de feldspath et de muscovite.

Un essaim de dykes de pegmatite stérile et de Li-spodumène affleure au nord et au sud du dyke principal, dans le filon-couche de gabbro. Un dyke étroit et parallèle se trouve sur la paroi du pied du dyke principal ("Footwall dyke"). Des dykes de pegmatite orientée nord-sud sont présents dans la zone d'intérêt de Moblan East, avec des affleurements de 150 m de longueur et d'une largeur d'environ 10 mètres.

Figure 3 Outcrop, Moblan Pegmatite (Groupe CNW/Sayona Mining Limited)

Figure 4: Localisation du projet Moblan et d'autres projets de lithium au Québec (Groupe CNW/Sayona Mining Limited)

Sayona continue d'accroître ses actifs de lithium au Québec, ayant récemment annoncé une expansion potentielle significative des ressources à sa mine North American Lithium (NAL) nouvellement acquise (voir l'annonce ASX du 13 septembre 2021).

Le récent forage effectué sur le projet Authier Lithium de la société, situé à proximité, a également le potentiel d'augmenter ses ressources en lithium, ainsi que le forage prévu éventuellement sur le projet émergent Tansim Lithium.

Les mesures prises par Sayona pour renforcer sa base d'actifs font suite à l'accélération de la demande de lithium en Amérique du Nord, les prix du lithium ayant récemment atteint des sommets de trois ans dans un contexte de recrudescence des ventes de véhicules électriques et suite à des investissements de plusieurs milliards de dollars de la part des constructeurs automobiles et des gouvernements nord-américains.

Ce communiqué a été autorisé par le Conseil d'administration de Sayona.

À propos de Sayona Mining

Sayona Mining Limited est un producteur de lithium émergent (ASX:SYA ; OTCQB:SYAXF), avec des projets au Québec, au Canada et en Australie occidentale.

Au Québec, les actifs de Sayona comprennent le projet de lithium Authier et son projet émergent de lithium Tansim, soutenu par un partenariat stratégique avec le développeur de lithium américain Piedmont Lithium Inc. (Nasdaq:PLL ; ASX:PLL). Sayona et Piedmont ont également entrepris avec succès l'acquisition conjointe de North American Lithium, qui abrite une ancienne mine de lithium et un concentrateur.

En Australie occidentale, la société détient un vaste portefeuille de concessions dans la région de Pilbara, avec un potentiel d'or et de lithium. Sayona explore des cibles aurifères de type Hemi dans la région de classe mondiale de Pilbara, tandis que ses projets de lithium font l'objet d'un accord d'acquisition avec Altura Mining Limited.

Pour plus d'informations : www.sayonamining.com.au

Communiqués ASX précédents

COMPETENT PERSON STATEMENT (en anglais seulement)

The information in this report that relates to Exploration Results is based on information compiled by Dr Gustavo Delendatti, a member of the Australian Institute of Geoscientists. Dr Delendatti is an independent consultant, and has sufficient experience which is relevant to the style of mineralisation and type of deposit under consideration and to the activity which it is undertaking to qualify as a Competent Person as defined in the JORC Code (2012 Edition) of the "Australasian Code for Reporting of Exploration Results, Mineral Resources and Ore Reserves.?

Dr Delendatti was responsible for the review of the exploration and drilling information, supervised the preparation of the technical information in this release and has relevant experience and competence of the subject matter. Dr Delendatti, as competent person for this announcement, has consented to the inclusion of the information in the form and context in which it appears herein.

Table 2  - Australian Securities Exchange Listing Rules Chapter 5.12 - Reporting Requirements for a Foreign
and/or Historical Estimate - Moblan DRA/Met-Chem 2019

Listing Rule

Criteria

5.12.1

The source and date of the
foreign estimates.

The Moblan Mineral Resource foreign estimate was sourced from the DRA/Met-Chem
produced 'Moblan Lithium Project Feasibility Study', dated March 22, 2019.

The Mineral Resource estimate was carried out by DRA/Met-Chem in accordance with the
regulations from the Canadian Institute of Mining (CIM) guidelines.  The effective
date of the resource is March 9, 2018.

The Mineral Reserves for the project have been estimated as defined by best practice
in accordance with CIM guidelines.

5.12.2

Whether the historical
estimates of foreign
estimates use categories
of mineralization other than
those defined in Appendix
5A (JORC Code) and if so an
explanation of the differences.

The Mineral Resource and Reserve Estimates referred to in the report are all consistent
with those terms defined in Appendix 5A of the Joint Ore Reserve Committee ("JORC")
2012 Guidelines.

5.12.3

The relevance and materiality of the
historical estimates or foreign
estimates to the entity.

The foreign estimate is relevant and material to the entity as it pertains to a project that
could be economically viable for the entity.

5.12.4

The reliability of the
foreign estimates, including
by reference to any of the
criteria in Table 1 of
Appendix 5A (JORC CODE)
which are relevant to
understanding the
reliability of the historical
estimates.

All criteria in Table 1 of Appendix 5A have been addressed in the foreign estimate.

5.12.5

To the extent known,
a summary of the work
programs on which the
foreign estimates are
based and a summary of
the key assumptions,
mining and processing
parameters and methods
used to prepare the
foreign estimates
.

The Moblan lithium deposit 2019 foreign resource estimate was estimated using the
Nearest Neighbour Kriging (NNK) estimation methodology. NNK is a modified version
of Ordinary Kriging (OK) where composite in the block is given an increased weight
while other composite weights are proportionally decreased. This method has been
found to better reflect the mineralization characteristics by comparing block model
output statistics and composites statistics, after having compared different estimation
approaches such as OK, Inverse Distance Squared (IDW2), area influence kriging and
outlier restricted kriging.

Three (3) successive interpolation passes were used in the estimation. In the first pass,
the search ellipse was set equal to 100 m × 100 m × 10 m. The maximum and minimum
numbers of composites were respectively set to 15 and 9, while the maximum number
of composites allowed for a single hole was fixed equal to 3. As a consequence, the
combination of these constraints dictates that at least three (3) different holes are
required to allow a block to be interpolated during that pass.

In the second pass, the search ellipse was kept same as the initial pass (100 m × 100 m
× 10 m) but the maximum and minimum numbers of composites were respectively set
to 15 and 6, while the maximum number of composites allowed for a single hole was
kept same. Therefore, the search ellipse remains unchanged but at least two (2) holes
are required to allow a block to be interpolated during that pass.

During the third pass, the search ellipse was relaxed to 150 m × 150 m × 25 m to allow
all remaining un-coded blocks to be interpolated. The maximum number of composites
to interpolate a block and the maximum number of composites allowed for a single
hole were kept the same while the minimum number of composites required was
reduced to 3. At least one (1) hole is required to allow a block to be interpolated during
that pass.

Geological and mineralisation domains were constructed using MineSight ® V9
software package.  Geological interpretation was carried out on vertical cross-sections
with 25m spacing. Polygons digitized in 2D during the sectional interpretation were
then joined together to deliver a 3D envelope of each mineralized envelope. A
topographic surface was provided by the client and used for the purpose of the current
resource modelling. No Li2O% cut-off was used for the geological interpretation and
resource interpolation.  Two (2) pegmatite bodies, superior pegmatite and inferior
pegmatite, as well as one internal gabbro dyke were interpreted and modelled. The
superior pegmatite is the main body. According to structural information gathered
through the new drilling program performed in 2016 a fault structure is present in the
eastern part of the deposit.  The structural interpretation of this fault suggests a dextral
movement which has affected the superior and inferior pegmatite bodies on their
eastern parts. The internal gabbro dyke is an internal dilution to the superior pegmatite
and it has been interpreted on several sections. The volume related to that internal
gabbro dyke was excluded from the main pegmatite dyke prior the mineral resource
interpolation since it could be isolated during mining.

The Moblan lithium deposit 2019 foreign resource estimate contains one hundred
twenty-seven (127) drill hole records with a cumulated length of 16,720 m, and ten
(10) trench records with a cumulated length of 458 m. Drilling data originates from the
drilling campaigns spread between 2002 and 2016 while trenching data originates from
the two (2) trenching programs performed in 2004 and 2009. It should be noted that
the more extensive drilling program which has sourced the drill holes database was
performed in 2010 where 99 holes (78% of the drill holes) were drilled. The cumulative
drilling length in the whole database is 16,720 m and from this total drilled length,
9,703 m was sampled. A total length of 3,975 m has intersected pegmatite dykes.

With the objective to have samples aggregated through the compositing, it was elected
to composite all samples into a uniform fixed compositing length of 1.5 m. Compositing
was done with respect to the lithological and solid contacts, and all compositing less
than 0.5 m, were discarded prior the mineral resource interpolation in order to avoid
bias that may have been introduced by short samples during the resource
interpolation.

A block model was created using the MineSight® software package to generate a grid
of regular blocks to estimate tonnes and grades. A single block model was created for
all mineralized zones.  Given the averaged drilling spacing which is 25 m. the block size
is 5 m × 5 m × 5 m respectively in the X, Y and Z directions. No rotation was applied to
the model.

Under CIM definition standards, Mineral Resources should have a reasonable prospect
of eventual economic extraction. In order to determine the mineralization zones that
can be potentially mined economically, an optimized pit shell was developed using the
Lersch-Grossman (LG) algorithm in MineSight® software.

Resources classification was determined from variography and was based on both the
mean distance of composites to blocks and the drilling density.

The deposit covers about 1,500 metres long, east-west direction and 300 metres wide,
north-south direction, open to depth with a main lithium bearing dyke width ranging
between 20 to 30 metres, dipping 35° to the north.

Guo Ao Neotec Lithium (Quebec) Ltd and its predecessors had a rigorous "good
industry practice" quality control process, including routine assaying of standards,
duplicates and blanks.

5.12.6

Any more recent estimates
or data relevant to the
reported mineralisation
available to entity.

No resource estimates have been completed subsequent to the DRA/Met-Chem 2019
study.  Subsequent to the resource calculation, ten geotechnical holes were drilled in
November 2018. One of the holes, GW-18-01, intersected 21.9m of spodumene
bearing pegmatite to the north of the eastern resource area, indication potential for
expansion of the resource extents.

5.12.7

The evaluation and/or
exploration work that
needs to be completed to
verify the historical
estimates as mineral
resources or ore reserves
in accordance with Appendix
5A (JORC Code).

Sayona plans to undertake geological modelling using all project data in order to
complete an updated NI 43-101 and JORC compliant resource estimate.

5.12.8

The proposed timing of any
evaluation and/or
exploration work that the
entity intends to undertake
and comment on how the
entity intends to fund that
work.

Sayona´s Project Development strategy includes additional drilling at Moblan Main
Dyke and exploratory drilling elsewhere within the tenement to allow NI 43-101 and
JORC compliant studies to progress and allow economic development studies to be
considered.

Funding for this work is by use of existing working capital.

5.12.9

A cautionary statement
proximate to, and with
equal prominence as, the
reported historical
estimates.

See Table 3 above.  Sayona cautions that the mineral resources for the project are not
reported in accordance with the JORC Code. A competent person has not yet done
sufficient work to classify the resources as mineral resources in accordance with the
JORC Code. It is uncertain that following evaluation or further work that the foreign
estimate will be able to be reported as mineral resources in accordance with the JORC
Code.

5.12.10

A statement by a named
competent person or
persons that the
information in the market
announcement provided
under rules 5.12.2 to 5.12.7
is an accurate
representation of the
available data and studies
for the material mining
project. The statement
must include the
information referred to in
rule 5.22(b) and (c)

I, Gustavo L. Delendatti, confirm that I authored the information described under rules
5.12.2 to 5.12.7 and that the information is an accurate representation of all
information and data to my knowledge. I am not an employee of Sayona nor do I hold
any interest in any Sayona shares. I am an independent consultant based in San Juan,
Argentina. I am a member of the Australian Institute of Geoscientist (MAIG 8009). I am a
Competent Person under JORC 2012 Code & Guidelines.

I have not visited the Moblan Lithium project

I am responsible for the review of the exploration and drilling information, supervised
the preparation of the technical information in this release and have relevant
experience and competence of the subject matter. As competent person for this
announcement, I have consented to the inclusion of the information in the form and
context in which it appears herein.

SOURCE Sayona Mining Limited

Ces communiqués peuvent vous intéresser aussi

25 avr 2024
Faits saillants du trimestre 351 100 tonnes métriques (wet metric tons) de minerai extrait (+9% sur le précédent trimestre)40 439 tonnes métriques (dry metric tons) de concentré de spodumène produit au Complexe Lithium Amérique du Nord (LAN) (+18%...